Pojďme se vypořádat s TRÉMOU
Tréma jiným pohledem
Taky někdy cítíte bezmoc, protože nedokážete pomoct svému žákovi od trémy? Povzbudit ho, ulevit od napětí nebo dodat odvahy.
Vidíte jak se na koncertě trápí, dělá chyby, které na hodině vůbec nebyly...
A co když právě to, co funguje na jedno dítě, může jinému ještě přitížit? Protože každý prožívá trému jinak — podle své povahy a osobnosti.
Chcete pochopit, co přesně váš žák v takové chvíli potřebuje — oporu, prostor, nebo něco úplně jiného? Pomůže vám v tom mapa typů, díky které se v těchto situacích konečně neztratíte.

Každý žák prožívá trému jinak. Někdo bojuje se strachem z hodnocení, jiný se bojí udělat chybu, další ztrácí jistotu, když neví, co přesně přijde.
- jak to že co u jednoho funguje u druhého vůbec?
- Jak se v tom vyzat?
- Je možné se v tom zorientovat?
Pojďme společně objevovat řešení, která pomohou ...
Není nic krásnějšího než sledovat, jak vaši žáci prožívají radost z hraní na svém vystoupení, nebojí se chyb, jsou spontánní a plní energie.

Tento pocit radosti se přenáší i na nás, učitele, a dodává našemu úsilí smysl a uspokojení, že jdeme správným směrem.
Největší odměnou pro mě jsou právě tyto chvíle - vědět, že všechny ty hodiny strávené s žákem nebyly marné, že mé učení má smysl. A když skončí naše společná cesta, vím, že žák odchází s láskou k hraní na svůj nástroj a s pocitem, že mu hra přináší radost.
Klíčem k úspěchu není jen utěšovat své žáky obecnými radami jako "neboj se" nebo "všichni děláme chyby", ale skutečně ovládat širokou škálu různých přístupů a najít ten, který bude pro daného žáka ten nejefektivnější.
Zažijte školení, kde se seznámíte, jak krok po kroku zvládnout nástrahy trémy:
PŘED VYSTOUPENÍM
když už tréma nastala a potřebujeme oslabit její negativní účinky
- zjistíte, co s přebytečnou energií, která na žáka před vystoupením doléhá. Naučíte se ji přetvářet v produktivní sílu, která podpoří žáka v jeho výkonu a sebevědomí na pódiu,
- naučíte se, jak poznat, co konkrétně způsobuje trému vašemu žákovi – strach z chyby, z hodnocení, nebo z neznáma – a jak mu pomoci přesně tam, kde to potřebuje,
- získáte základy efektivní komunikace tak, abyste nemuseli používat nefunkční povzbuzovací fráze "neboj se..." ale abyste věděli co tomu žákovi skutečně říct,
- seznámíte s fungujícími technikami, které přetáhnout pozornost z trémy na tělo a uvolní tak psychické napětí.
NA HODINĚ
když ještě tréma na žáka nepůsobí
Toto je zásadní, protože už na vaší hodině můžete reálně cvičit se svým žákem tak, aby se v bezpečném prostředí seznamoval se svými strachy. Naučíte se několik různých her, z nichž si můžete vybrat ty, které budou vyhovovat vám i žákovi. Díky nim:
- posílíte mentální odolnost svých žáků, takže pro ne vystupování nebude ne tak ohrožující,
- zjistíte, jak začít odbourávat strach z chyb a tím pádem se vydat na cestu k radosti z hraní,
- naučíme vás vnímat, co zrovna váš žák opravdu potřebuje — jestli pevnou oporu a vedení, nebo naopak prostor pro vlastní cestu. Protože ne všichni reagují na trému stejně.

Školením vás provede
Mgr. Cyril Kubiš, PhD.
S trémou a strachem jsem se potýkal nejen jako profesionální hudebník se svými houslemi, ale také s dirigentskou hůlkou nebo na veřejných prezentacích. Nebyl jsem ochoten se s tím smířit a říct si, že tréma a strachy z chyb jsou normální a postihují každého z nás. Začal jsem v této oblasti pátrat a hledat různé způsoby práce nejen s nástrojem, ale také bez něj. To mě přivedlo k poznání, jak být na pódiu autentický a bez strachů. Tuto cestu již více než 10 let předávám dál na svých školeních pro ZUŠ, workshopech pro veřejnost, v publikacích…
Nejbližší online webinář 20. a 27. května. 2025
Vyberte si formu, která vám vyhovuje
Online webinář
- dvě setkání od 8.30 do 11.30 (spolu 8 vyučovacích hodin), odpoledne už máte čas na učení
- v pohodlí a bezpečí domova si můžete sami zkoušet hudební hry bez konfrontace s jinými učiteli
- nemusíte nikam cestovat
- nevyhovuje vám čas webináře? Nahrávky bude možné shlédnout i zpětně
- certifikát z webináře
- možnost hrazení skrze Šablony II
- cena 3500,- Kč.
Školení ve vaší ZUŠ
dvě setkání v dopoledních hodinách nebo jedno delší (spolu 8 vyučovacích hodin)
každé školení je individuálně přizpůsobeno konkrétní skupině učitelů a jejich potřebám
učitelé se na místě mohou zapojit do různých cvičení a metod, které jim pomohou lépe pracovat se žáky na zvládání trémy
možnost okamžitého feedbacku a diskuze přímo s lektorem
- certifikát pro účastníky
možnost hrazení skrze Šablony II
ohledně termínu a ceny se informujte na info@hudebnihry.cz nebo 773037615
Hudební kruh
Láká vás vyzkoušet, jaké to je hrát hudbu bez strachu z chyb a vystupovat s radostí a lehkostí? Přijďte na Hudební kruh a naučte se pracovat s trémou i strachem, uvolněně improvizovat a tím naplano rozvinout svůj talent. Hudební kruh je příležitost zažít radost z tvoření v bezpečném a podporujícím prostředí.
Až když se sám vypořádám se svými strachy z vystupování, budu moci efektivně pomoct ostatním.
Spokojené klientky a klienti

Tento vzdělávací program Cyrila Kubiše doporučuji kolegům pedagogům na ZUŠ. V naší sborovně, po jeho absolvování, nastala bohatá diskuze, na téma "Jaké to bylo, když jsem já chodil do hudebky".
Během setkání s panem Kubišem mohl každý z nás nahlédnout do vlastního zrcadla a prožít znovu zapomenuté emoce při vystoupeních na veřejnosti. Pan Kubiš nám nabídl praktické ukázky, jak pracovat s žákem v hodině, jak připravit žáka na vystoupení a jak motivovat žáka ke kvalitní domácí přípravě. Systematicky, bez stresu. Věřím, že pokud připravíme žákům ve škole klidné prostředí, kde je učitel partner a průvodce, budeme mile překvapeni, že žáci budou do školy chodit rádi a inspirují nás učitele.
Jarmila Nedbalová
ředitelka ZUŠ Chotěboř

Tento seminář mi poskytl mnoho cenných rad a podnětů pro práci se žáky ve výuce, ale zároveň i pro mou vlastní potřebu. Velmi pěkně se zde propojila teorie s praxí. Některé techniky, o kterých se mluvilo a které jsme měli možnost si hned během semináře vyzkoušet, jsem již praktikovala ve výuce. Dětem se velmi líbily a myslím, že svůj účel splnily. Další z technik je potřeba začleňovat postupně a dlouhodobě, aby si na tento způsob práce žáci zvykli. Věřím, že též přinesou mnoho prospěšného a dětem se bude lépe a hlavně s volností a radostí hrát.
Martina Pechová
ZUŠ Soběslav

Webinář mě nejen obohatil, ale také inspiroval a přinesl řadu podnětů. Důležité pro mě bylo uvědomit si a pojmenovat, co vlastně tréma je, co je její podstatou, také si prakticky vyzkoušet různé varianty, jak s ní pracovat. Prožít emoce z trémy nebo dělání chyb sama na sobě. K tomu se váže i téma soustředění, které je při práci s dětmi v současnosti velmi aktuální, a práce s chybou. Jsem vděčná za tipy, jak ji při výuce posilovat. Přínosné je vždy slyšet názory, postřehy a zkušenosti dalších pedagogů. Moc se mi líbil respektující, uvolněný přístup lektora Cyrila Kubiše. Jsem vděčná za možnost podívat se trémě "pod kůži", vést o ní dialog a reflektovat, přiznat si a připustit emoce, které v nás tréma vyvolává.
Dina Snejdarova

Mě nejvíce inspiroval Váš seminář práce s chybou. Bylo to pro mě velkým přínosem a protože pracuji i jako speciální pedagog, tuto metodu jsem začala aplikovat i ve svých kurzech, které se zabývají zlepšením čtení, psaní apod. S úspěchem. Moc děkuji ještě jednou a budu se těšit na další semináře.
Edita Hrdinová Keprtová
ZUŠ Dolní Újezd u Litomyšle
Za mě jednoznačně super a pokud jde o "školení" v pedagogické oblasti, tak zdaleka nejlepší ze všech, kterých jsem se kdy zúčastnil. Konečně se k pedagogice umí někdo postavit trochu jinak, než do nás nalévali učitelé pedagogiky ve školách, a zároveň umí vše chápat v širších souvislostech a odbourávat vyjeté koleje a schematismy, do kterých po čase většina pedagogů v praxi zapadne.
Skvělá práce!