Pojďme se vypořádat s TRÉMOU

Taky někdy cítíte bezmoc, protože nedokážete pomoct svému žákovi od trémyPovzbudit ho, ulevit od napětí nebo dodat odvahy.

Vidíte jak se na koncertě trápí, dělá chyby, které na hodině vůbec nebyly...

Rádi by jste udělali něco pro to, aby si mohl vystoupení více užívat, neměl tolik strachů a s tím i zbytečných chyb?

Cítíte i vy, že vás tréma někdy ovládne? Máte strach že nezahrajete správně doprovod svému žákovi, že před ostatními učiteli selžete a uvidí vaší nedokonalost?



Proti trémě není téměř žádný hudebník odolný. Na koncertě dokáže pořádně potrápit. Bere nejen motivaci do dalšího cvičení, ale hlavně odrazuje od dalšího veřejného vystupování. Hudebníci zjišťují, že hrát na veřejnosti není nic příjemného

  • Je nutné jít touto cestou? 
  • Je to skutečně jediná možnost jak se učit vystupovat?
  • Musí to být tak nepříjemné

Pojďme společně objevovat řešení, která pomohou ...

Není nic krásnějšího než sledovat, jak vaši žáci prožívají radost z hraní na svém vystoupení, nebojí se chyb, jsou spontánní a plní energie.

Tento pocit radosti se přenáší i na nás, učitele, a dodává našemu úsilí smysl a uspokojení, že jdeme správným směrem.

Největší odměnou pro mě jsou právě tyto chvíle - vědět, že všechny ty hodiny strávené s žákem nebyly marné, že mé učení má smysl. A když skončí naše společná cesta, vím, že žák odchází s láskou k hraní na svůj nástroj a s pocitem, že mu hra přináší radost.

Klíčem k úspěchu není jen utěšovat své žáky obecnými radami jako "neboj se" nebo "všichni děláme chyby", ale skutečně ovládat širokou škálu různých přístupů a najít ten, který bude pro daného žáka ten nejefektivnější.

Zažijte školení, kde se seznámíte, jak krok po kroku zvládnout nástrahy trémy:

PŘED VYSTOUPENÍM

 když už tréma nastala a potřebujeme oslabit její negativní účinky

Zvládnout trému před vystoupením není vždy jednoduché. Avšak mám pro vás několik metod, které se osvědčily v praxi a pomohou vám. Díky nim:

  • zjistíte, co s přebytečnou energií, která na žáka před vystoupením doléhá. Naučíte se ji přetvářet v produktivní sílu, která podpoří žáka v jeho výkonu a sebevědomí na pódiu,
  • naučíte se, jak uvolnit psychické napětí svých žáků a tím pádem se jim půjde snáz na pódium,
  • získáte základy efektivní komunikace tak, abyste nemuseli používat nefunkční povzbuzovací fráze "neboj se..." ale abyste věděli co tomu žákovi skutečně říct,
  • seznámíte s fungujícími technikami, které přetáhnout pozornost z trémy na tělo a uvolní tak psychické napětí.

NA HODINĚ

když ještě tréma na žáka nepůsobí

Toto je zásadní, protože už na vaší hodině můžete reálně cvičit se svým žákem tak, aby se v bezpečném prostředí seznamoval se svými strachy. Naučíte se několik různých her, z nichž si můžete vybrat ty, které budou vyhovovat vám i žákovi. Díky nim:

  • posílíte mentální odolnost svých žáků, takže pro ne vystupování nebude ne tak ohrožující,
  • zjistíte, jak začít odbourávat strach z chyb a tím pádem se vydat na cestu k radosti z hraní,
  • pomůžete svým žákům lépe se koncentrovat na vystoupení, aby je nerozhodily případné náhodné zvuky, a zároveň aby se dokázali hlouběji ponořit do své hry.

Školením vás provede

Mgr. Cyril Kubiš, PhD.

S trémou a strachem jsem se potýkal nejen jako profesionální hudebník se svými houslemi, ale také s dirigentskou hůlkou nebo na veřejných prezentacích. Nebyl jsem ochoten se s tím smířit a říct si, že tréma a strachy z chyb jsou normální a postihují každého z nás. Začal jsem v této oblasti pátrat a hledat různé způsoby práce nejen s nástrojem, ale také bez něj. To mě přivedlo k poznání, jak být na pódiu autentický a bez strachů. Tuto cestu již více než 10 let předávám dál na svých školeních pro ZUŠ, workshopech pro veřejnost, v publikacích…

Nejbližší online webinář 20. a 27.11. 2024

Vyberte si formu, která vám vyhovuje

Online webinář 

  • dvě setkání od 8.30 do 11.30 (spolu 8 vyučovacích hodin), odpoledne už máte čas na učení
  • v pohodlí a bezpečí domova si můžete sami zkoušet hudební hry bez konfrontace s jinými učiteli
  • nemusíte nikam cestovat
  • nevyhovuje vám čas webináře? Nahrávky bude možné shlédnout i zpětně
  • certifikát z webináře
  • možnost hrazení skrze Šablony II
  • cena 3500,- Kč (pokud by cena měla být překážkou vaši účasti na kurzu, napište mi mail na info@hudebnihry a něco vymyslíme)

Školení ve vaší ZUŠ

  • dvě setkání v dopoledních hodinách nebo jedno delší (spolu 8 vyučovacích hodin)

  • každé školení je individuálně přizpůsobeno konkrétní skupině učitelů a jejich potřebám

  • učitelé se na místě mohou zapojit do různých cvičení a metod, které jim pomohou lépe pracovat se žáky na zvládání trémy.

  • možnost okamžitého feedbacku a diskuze přímo s lektorem.

  • certifikát pro účastníky
  • možnost hrazení skrze Šablony II

  • ohledně ceny se informujte na info@hudebnihry.cz  nebo 773037615

Spokojené klientky a klienti

Tento vzdělávací program Cyrila Kubiše doporučuji kolegům pedagogům na ZUŠ. V naší sborovně, po jeho absolvování, nastala bohatá diskuze, na téma "Jaké to bylo, když jsem já chodil do hudebky".

Během setkání s panem Kubišem mohl každý z nás nahlédnout do vlastního zrcadla a prožít znovu zapomenuté emoce při vystoupeních na veřejnosti. Pan Kubiš nám nabídl praktické ukázky, jak pracovat s žákem v hodině, jak připravit žáka na vystoupení a jak motivovat žáka ke kvalitní domácí přípravě. Systematicky, bez stresu. Věřím, že pokud připravíme žákům ve škole klidné prostředí, kde je učitel partner a průvodce, budeme mile překvapeni, že žáci budou do školy chodit rádi a inspirují nás učitele.

Jarmila Nedbalová

ředitelka ZUŠ Chotěboř

Už po prvním setkání a hraní s Cyrilem se mi můj pohled na hudbu úplně změnil. Otevřel a ukázal mi krásu nejen improvizace, ale celkově hudby jako nástroje pro můj seberozvoj, sebevyjádření a jak si to hraní pořádně užít. Co mě s Cyrilem fakt baví je to hraní s hudbou. Není to totiž Jen improvizace, Jen hraní z not, Jen nějaká jedna část toho, co se dá... ale ukazuje mi toho spoustu. Já se učím do toho všeho jít, otevřít se i když je to nové a mám pocit, že mi to někdy vůbec nejde.

Michaela Lipková

žačka na Gymnáziu JBK

Pozorně jsem sledovala všechny vaše přednášky a chtěla bych vám za ně moc poděkovat. Váš přístup mě přinutil přemýšlet o výuce hudby a žácích zcela jinak. Spousta věcí mne i překvapila, ale snažila jsem se vaše metody hned vyzkoušet a uplatnit v praxi. V době soutěží a znovu spuštěných koncertů se nám to všechno obrovsky hodilo - práce s chybou, práce s trémou, přiznání si toho, že žádný muzikant nehraje bez chyb…

D.M.

Mě nejvíce inspiroval Váš seminář práce s chybou. Bylo to pro mě velkým přínosem a protože pracuji i jako speciální pedagog, tuto metodu jsem začala aplikovat i ve svých kurzech, které se zabývají zlepšením čtení, psaní apod. S úspěchem. Moc děkuji ještě jednou a budu se těšit na další semináře.

Edita Hrdinová Keprtová

ZUŠ Dolní Újezd u Litomyšle

Za mě jednoznačně super a pokud jde o "školení" v pedagogické oblasti, tak zdaleka nejlepší ze všech, kterých jsem se kdy zúčastnil. Konečně se k pedagogice umí někdo postavit trochu jinak, než do nás nalévali učitelé pedagogiky ve školách, a zároveň umí vše chápat v širších souvislostech a odbourávat vyjeté koleje a schematismy, do kterých po čase většina pedagogů v praxi zapadne.

Skvělá práce!

L.H.